05 October 2014

Bagaimana hati anda berfungsi?

Salah satu organ dalam diri manusia yang paling paling penting, cuma ada satu je iaitu hati. Hati kita berfungsi untuk menapis toksin ye, tiada kaitan dengan neurologi keupayaan membuat pilihan. Ye la orang selalu sebut "ikutkan hati". Itu bermaksud membuat pilihan buka secara kognitif / berfikir sebab kita tak boleh berfikir dengan hati!

Jika anda sayang hati anda,jaga lah hati anda...nak tahu fungsi hati? jum baca..


Baik hati, hati busuk, buah hati. Banyak simpulan kata (waa..last guna perkataan ni zaman sekolah dulu..haha) berkaitan dengan hati. Bahkan terdapat hadis sahih berkenaan hati lebih kurang begini maksudnya. "Dalam diri manusia ada seketul daging. Jika baik daging itu maka baik lah keseluruhannya. Jika buruk daging itu, maka buruk lah keseluruhannya. Daging itu adalah hati". haaa. Hari ni saya nak cerita produk Shaklee yang berperanan untuk detoks / cuci hati.
kalau anda xpeduli sapa nak peduli kan...so sayangi la diri sendiri bagi yang merokok tolong la berhenti merokok...banyak kemudaratannya...

Pakar Gastroenterologi dari sebuah pusat perubatan swasta di Petaling Jaya, Selangor, Dr. Loong Yik Yee, berkata :

"Amalan gaya hidup kurang sihat boleh menjejaskan fungsi hati yang menyebabkan kerosakan ketara kepada badan kita."

"Penyakit hati ialah istilah luas yang meliputi semua masalah yang mungkin menyebabkan hati gagal melaksanakan fungsi yang sepatutnya dilakukan."



DTX di cipta untuk merawat hati anda,supaya badan anda lebih sihat...

Berikut adalah bahagian tubuh yang menunjukkan ada masalah hati, 

*Lingkaran gelap pada pada
 
Beberapa peneliti mengungkapkan, lingkaran gelap pada atas dan bawah mata berkaitan dengan kerusakan organ hati. Memang pada dasarnya banyak yang beranggapan bahwa lingkaran hitam di daerah mata hanya bentuk kelelahan tubuh. Tetapi hitamnya lingkaran mata adalah suatu tanda bahwa seseorang terserang penyakit hati.

*Mata berwarna kuning
 
Mata yang berwarna putih jika Anda penderita penyakit hati akan berubah menjadi kuning. Ini merupakan tanda agar Anda harus segera memeriksakan diri ke dokter.

*Perut menjadi buncit
 
Perut yang membesar tetapi tidak mengonsumsi banyak makanan merupakan tanda dari gangguan organ hati. Pasalnya, perut yang membengkak akibat adanya infeksi dan kerusakan di hati.

*Bau mulut yang menyengat
 
Bau mulut seperti ikan busuk atau bawang busuk juga dinilai salah satu gangguan dari fungsi hati. Hal ini terkait adanya kelebihan ammonia yang diproduksi dalam tubuh.

Selain mengamalkan vitamin DTX Complex ini, gaya hidup seseorang perlu diubah. Pengarah Unit Perniagaan Penjagaan Kesihatan Pengguna Sanofi, James Wong, berkata membran sel hati boleh terjejas disebabkan gaya hidup kurang sihat seperti pengambilan makanan berminyak, minum arak, merokok, pengambilan terlalu banyak ubat atau jangkitan daripada virus tertentu. 

''Apabila membran sel hati dibaiki dan digantikan secara beransur-ansur, hati sembuh secara perlahan-lahan, seterusnya memulihkan kesihatan," jelasnya. 

"Pendekatan menyeluruh perlu digunakan untuk mencegah penyakit hati. Selain daripada mengambil ubat, individu perlu mengubah gaya hidup dengan mengamalkan diet yang sihat dan bersenam. 

''Amalan gaya hidup yang sihat meningkatkan kesihatan hati sambil menggalakkan kesejahteraan umum," tambahnya.


fariana chew
sid : 989897
contact : 012-3064843



No comments:

Post a Comment