27 March 2015

Anda mahu Kurus dengan cara sihat?

NAK KURUS DENGAN SHAKLEE? CER TRY NIE!


Nie Cadangan Set yg Bagus. Pilih sahaja mengikut budjet.
kesan? terpulang pada disiplin masing2.


P/S Minum 2 gelas air sejurus ambil vitamin dan stp jam minum segelas air masak utk ckpkan 3 liter sehari.


Makanan yang perlu dielakkan semasa menurunkan berat badan.

1. Gula - Elakkan mengambil gula tambahan / berlebihan. Contohnya, jika anda minum air teh atau milo, tak perlu tambahkan gula. Lama-kelamaan anda akan terbiasa dengan situasi ini.Gula mempunyai BANYAK kalori dan langsung TIADA nutrien. Gula juga penyebab masalah obesiti, kencing manis, sakit jantung dan kerosakan gigi. Yang paling penting, gula menyebabkan ketagihan, dan kita akan 'crave for more sugar', kesannya sama seperti pengambilan narkotik.

2. Gandum - Sama seperti gula, gandum ialah 'empty calories'. Bermakna, jia diambil dengan banyak, anda mungkin akan mengalami kekurangan nutrien. Ia juga mengandungi Gluten yang menyebabkan alahan pada sesetengah individu. Dan ia juga 'addictive', sama seperti gula.

3. Trans fat - Penyediaan trans fat melibatkan suhu yang tinggi dan mengubah kimia lemak tersebut. Jenis lemak ini sangat tidak sihat dan meningkatkan tahap Bad kolesterol. Makanan yang mengandungi trans fat ialah makanan segera iaitu McDonald's, KFC, kentang goreng, sosej, burger dan banyak lagi.

4. Minyak sayuran - Ramai yang mengatakan minyak sayuran adalah sihat, contohnya canola oil, corn oil dan sebagainya. Sebenarnya, minyak sayuran telah diproses secara kimia, tidak mempunyai nutrien dan mempunyai komposisi lemak yang tidak baik. Kalau boleh kurangkan pengambilan minyak dalam diet harian.

5. Elakkan minuman berkafein.

(WARNING : Kalau anda baca list di bawah ni, semuanya adalah benda biasa2 aje, tapi kalau anda amalkan, InshaAllah anda pun boleh kurangkan berat badan anda. Kalau tak turun banyak, sikit pun jadiiilah)

1. Kurangkan pengambilan makanan berat utk dinner.
2. Wajib ambil sarapan.
3. Ambil sayuran/buah2an dalam kuantiti yang banyak.
4. Banyakkan minum air.
5. Senaman at least 3-4kali seminggu. (Saya tak konsisten yang ni, 2 bulan pertama langsung takde senaman, tp still boleh turun berat dengan 1kg sebulan)
6.Kurangkan FAST FOOD. Kalau boleh jangan langsung!
7. Kurangkan makan di luar sbb kita tak tahu penggunaan minyak dan bahan2nya macammana. Seelok2nya masak sendiri ye.
8. Kurangkan pengambilan gula.
9. Makanan yang bagus elakkan :-
-ROTI CANAI
-APA2 YANG BERSANTAN
-NASI LEMAK
-TEH TARIK @ APA2 MINUMAN YG MENGGUNAKAN SUSU PEKAT MANIS, TUKAR DENGAN FRESH MILK


fariana chew
sid : 989897
contact : 012-3064843

No comments:

Post a Comment