10 December 2014

Anda Sayangkan Anak anda ? - Say NO to PARABEN

Assalamualaikum,

Hari ni saya nak kongsi info dengan ibu-ibu kat luar sana yang masih tak tahu lagi mengenai paraben. Pernah x dengar apa itu PARABEN? Secara jujurnya saya sendiri pun baru je tau semua tu..Dulu saya tak pernah tengok ingredient kat belakang botol pencuci botol anak2 or barang2 mcm lotion or shampoo tuk anak2.. lepas dah tau pasal paraben..saya dah start alert sikit. P supermarket memang saya check punya. 

Ok jom kita berkenalan dengan paraben. Saya search di internet pasal paraben ni..terjumpa la plak blog akak ni Safiyyah Osman. Panjang lebar die citer pasal paraben ni... jom kita tengok ok...

Apa itu PARABEN??

Paraben adalah sejenis bahan sintetik pengawet yang digunakan dalam makanan, farmaseutikal, kosmetik dan produk penjagaan peribadi seperti deodorant, pembersih muka, gel mandian, pelembab dan syampu. Paraben membantu produk-produk tersebut tahan lama; tetapi, paraben boleh memasuki sistem badan kita melalui kulit apabila kita menggunakan produk tersebut.

Kesan pada bayi?
Baligh Lebih Awal. (Early Puberty)
Kebolehan paraben meniru hormon lain menyukarkan sistem endokrin berfungsi sempurna. Maka akan menyebabkan kanak-kanak perempuan boleh baligh lebih awal contohnya seawal lapan tahun. Para pengkaji paraben mendapati bahawa, pembesaran buah zakar dan buah dada kepada kanak-kanak lelaki juga boleh berpunca daripada paraben.

Kenapa kebanyakan pengeluar produk memilih untuk menggunakan paraben?? sebab paraben mempunyai kekuatan yang bersifat stabil dalam udara, selain mempunyai kekuatan mampu bertahan di tempat panas ataupun sejuk. Kebanyakan paraben ada dalam barang-barang kegunaan harian kita contohnya macam syampu, krim pelembap, gel bercukur, gel pembersihan, ubat gigi, plus paraben jugak digunakan sebagai bahan tambahan dalam makanan..






Nampak x dekat ingredient tu...paraben kan..xmo la cakap product mana kan...cer tgk sendiri kat umah sesiapa ada guna J&J and Pureen. Tengok betul2 ada x? kalau ada better avoid la...if xder Alhamdulillah gunakan tanpa was-was.



Lepas ni ibu-ibu, mummy2 di luar sana please check the ingredient. Cer belek botol2 shampoo, lotion or lcleanser yang kita kasi kat anak-anak or guna tuk bersih botol anak-anak..ada x any paraben or yang ada "ben" die belakang tu...contoh ethylparaben, butylparaben, methylparaben, isobutylparaben dan propylparaben. TOLONG ELAKKAN. PLEASE!!!

Walaupun quantiti sedikit, kalau setiap hari kita letak and pakai, tak mustahil ada effect kan. Kesian budak-budak kan... kecik-kecik dah terdedah dengan macam-macam kan...

Lepas saya tahu pasal paraben, saya terus bertukar kepada organik cleanser, bumble bee. Kalau xsalah buds and pigeon pun ada cleanser yang paraben free. Tapi biasala kan, paraben free product memang agak mahal sikit berbanding produk yang ada paraben..Tapi demi anak2 ku izzsofea xpe la...

Lebih kurang dalam awal tahun ni..saya mula terjebak dengan dunia Shaklee.Godek punya godek rupanya shaklee pun ada organic cleanser.. bila tengok testimoni semua nya cakap best guna and jimat. So saya pun beli la satu as a trial version. Memang TERBUKTI sangat best. Bukan sahaja bole guna untuk bersih botol anak-anak macam2 lagi bole guna..saya siap guna tuk bersih dapur, tingkap, lantai and mcm2 la... HARGA pun BERPATUTAN. Jom kita tengok betapa jimatnya..Saya guna dah 3 bulan dah SHAKLEE GET Clean Basic H2 ni...Quantity pun masih banyak lagi...macam x percayakan...lagi best basuh botol and puting susu memang senang betul..cepat je tanggal kotoran..



testimoni rendam sayur yang layu segar semula lepas 4-5 minit..




Jimat kan... bila tengok cleanser ni STRESS plak sebab dh lama beli tapi tak habis-habis. hahaha..poyo gile..Jom kita tengok sikit info pasal GET Clean Basic H2 ni...

Get Clean Basic H2 

Selamat - tidak bertoksik, tanpa bahan kimia berbahaya, tanpa bahan pewangi, tanpa klorin and lembut pada tangan kita. 

Berkesan - berkesan untuk menanggalkan kotoran especially yang berminyak.

Mesra Alam - Ramuan semulajadi yang diekstrak daripada jagung and kelapa, biorosot, tanpa fosfat, tanpa bahan pewarna. 



Pendek kata memang selamat la kan... Jom ibu-ibu cuba.. In sha Allah SELAMAT & JIMAT serta BERBALOI-BALOI. 

berminat bole pm/watsapp 0123064843

No comments:

Post a Comment