07 December 2014

Cara mengatasi stress anda di tempat kerja







Stress memang boleh dikatakan masalah yg ramai org alami di zaman serba canggih dan moden ni. Kalau ikutkan, seawal pagi pon dah stress sebab trafik jem. Sampai tempat kerja dalam keadaan penat dan stress kemudian dibebani pulak dengan kerja2 ofis yg melambak. Dari 8 pagi sampai 5 petang. Lepas tu balik kerja jem lagi. Stress kan?

Jangan stress2. Stress tak elok untuk kesihatan. Disebabkan stress jugakla penyakit lain akan datang. Contoh, penyakit stroke, darah tinggi. Kita tahu yg stress ni serba sedikit menyumbang kepada penyakit2 bahaya ni. Banyak kesan2 kurang baik ke atas kehidupan terutamanya wanita.

Kalau nak tahu, stress mengganggu sistem pencernaan kita. Stress boleh jadi punca kita sakit perut, sembelit dan cirit birit. Stress jugak menjejaskan sistem imuniti badan kita. Akibatnya, kita mudah demam. Stress meningkatkan kadar denyutan jantung, menyebabkan tekanan darah tinggi, sukar tidur dan juga menyumbang kepada penambahan berat badan.

Haaa. Ramai yg xtahu stress menyebabkan kegemukan kan? Mana taknya, stress sikit je kita mula makan dan kudap sana sini. Akhirnya, kita bukan sekadar stress, malah kita bertambah stress dengan berat badan kita sendiri. =)

Kalau la kita ni jenis yg selalu stress atau kita ni emotional eater, elok sangat untuk kita amalkan suplemen B-Complex. Sebab B-Complex membantu sensasi ketenangan. Bila kita tenang, maka kita akan kurang mengudap tanpa sebab. Maka, takdela masalah berat badan makin naik akibat stress. Hehe.


Banyak brand yg ada suplemen B complex ni kan? Betul. Tapi apa bezanya yg lain dengan B-Complex Shaklee ni?

B-Complex Shaklee mengandungi keluarga vitamin B yg disebutkan di bawah ni haaa..
  • Vitamin B1 - Menggalakkan pertumbuhan dan merangsang fungsi otak, membantu kesihatan sistem saraf, mencegah kelesuan, meningkatkan stamina, membantu sistem pencernaan dan meningkatkan metabolisme
  • Vitamin B2 - Memproses asid amino dan lemak. Juga membantu mengaktifkan vitamin B6 dan Asid folic
  • Vitamin B3 - Membantu mengurangkan kolesterol di dalam darah dan pengaliran kolesterol dalam darah, membantu dalam kesihatan kulit yg baik dan membantu pencernaan. Kajian klinikal membuktikan kadar B3 yg rendah dapat menyebabkan depresi dan seterusnya meninggikan kadar untuk menjadikan seseorang tu dapat sakit mental
  • Vitamin B5 - Membantu mengurangkan stress fizikal dan mental, membantu mengurangkan penuaan pramatang
  • Vitamin B6 - Vitamin utama dalam proses asid amino. Mengawal serotonin di dalam otak kerana ketidak seimbangan serotonin akan menyebabkan depresi
  • Vitamin B9 - Bersama2 dengan Vitamin B12, vitamin B9 membantu fungsi neurotransmitter dan juga aktiviti mengurangkan depresi di dalam badan
  • Vitamin B12 - Mengawal kesihatan sistem saraf dan membantu pembinaan sel darah. Kekurangan B12 akan menyebabkan depresi dan tidak tenteram.

Beza B-Complex Shaklee dengan jenama lain jugak, disebabkan B Complex Shaklee ni adalah asid folik semulajadi yg pertama di dunia dengan kadar keboleh serapan (bioavailability) yg sangat tinggi dan berkualiti.

Kebiasaannya, asid folik yg semulajadi tak mudah diserap oleh tubuh dan hampir 99% asid folik yg terdapat dalam pasaran bersifat sintetik. Tapi Shaklee berjaya menghasilkan kandungan asid folik yg unik serta boleh membuatkan zat makanan lebih mudah diserap dan teknologi berpaten ni memang eksklusif untuk Shaklee.

Bagaimana memilih B-Complex yg baik??

Kalau nak tahu, cara yg mudah untuk mengenalpasti B-Complex tu bagus ke tidak adalah seperti berikut:
  1. Mengandungi kesemua 8 vitamin - B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dalam RDA (kesemuanya perlu diambil pada masa yg sama)
  2. Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin
  3. Pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3 dan B12 tidak terlalu besar
  4. Elakkan pengambilan B-Complex yg menawarkan rumusan sustain release  

Dan yg paling penting, yg bestnya B-Complex ni sebab dapat menukar makanan kepada tenaga, membantu penghadaman, menukar lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga, meningkatkan metabolisme badan dengan baik.

Jadi, badan akan lebih bertenaga dan lebih kurus sebab semua makanan ditukarkan menjadi tenaga terus!

Wow! Best kan? Sambil kurangkan stress, boleh kurus dan cantikkan kulit sama. 

Nak cuba? Meh roger saya. Harga best saya bagi. 

PM/Call/SMS/WhatsApp 012-3064843

Jangan stress! Ambil chill pill - B-Complex!! Tukar stress kepada relax!!



Salam sayang ❤❤

No comments:

Post a Comment