13 September 2014

Buasir ketika Mengandung


  
Panduan penting untuk ibu2 hamil yang pernah melalui situasi ini tahu betapa peritnya jika buasir muncul ketika hamil, malah jika tidak dirawat akan menjadi berlarutan selepas proses kelahiran yang memerlukan kita utk push atau meneran. Ada kes yang buasirnya terkeluar dan berdarah semasa berpantang.. sakit di bahagian jahitan lagi.. Pedih di bahagian buasir lagi... memang seriau..

Kenyataannya.. memang ramai mengalami situasi ini malah ibu hamil lebih berisiko, anak dara tidak terkecuali, org lelaki pun ramai juga… ada yg dah bertahun2 menderita, ketulan daging ada yg sebesar kismis,berbunga lima,ada yg sudah sebesar ibu jari… huhu.. ngeri membayangkannya... macam2 cerita melalui pengalaman kawan2 di forum, ada yg berdarah memancut2 keluar(buasir dalaman), ada yg bila menqadakan hajat… menangis2..meluangkan berjam2 bahkan berhari2 keluar masuk toilet tp tak selesai juga… Tuhan saja tahu betapa perit dan seksanya sakit semasa proses itu dan selepasnya diikuti rasa2 berdenyut2 dan perasaan tidak selesa serta stress yg berpanjangan dan tidak mustahil simptom kemurungan muncul bila memikirkan keadaan bila ke toilet lagi. 

Rupanya semasa kita hamil pun peratus utk kita menghidap buasir adalah tinggi. ketika hamil iaitu ketika tempoh kehamilan memasuki trimester ke-3, berat badan ibuhamil akan meningkat seiring dengan pembesaran bayi dalam kandungan. Peningkatan berat badan ini akan menyebabkan tekanan kepada bahagian dalaman rektum bertambah besar seterusnya menyebabkan pembengkakan saluran darah pada rektum. Kesan ini akan membawa kepada buasir.

Selain daripada itu, buasir juga disebabkan daripada sembelit. Najis yang keras akan menyebabkan rektum bekerja keras ketika proses mengeluarkannya. Kerja keras ini membawa kepada pembengkakan pada hujung rektum @ hujung dubur.

Antara Faktor dan Punca yang menyebabkan terjadinya buasir adalah;

  • Keturunan
  • Tabiat pemakanan yang kurang elok.
  • Kurang minum air.
  • Mengabaikan pengambilan zat tambahan atau supplemen.
  • Kurang bersenam.
  • Sembelit atau cirit birit.
  • Mengangkat benda berat.
  • Sentiasa duduk
  • Meneran (ketika najis keras atau sembelit)
  • Cirit-birit
  • Duduk atau mencangkung di dalam tandas terlalu lama
  • Batuk yang teruk
  • Hamil
  • Bersalin

Bagaimana untuk atasi buasir ketika hamil?

Cara yang mudah dan berkesan adalah dengan membuat mandian sitz (sitz bath).Cara melakukan mandian sitz mudah sahaja.

Pertama sekali anda kena masukkan air suam kedalam baldi. Kemudian boleh tambahkan sedikit garam kedalam air suam berkenaan sebagai fungsi antibakteria.

Selepas itu anda perlu letakkn baldi kecil itu didalm mangkuk tandas supaya anda boleh duduk diatasnya dengan mendedahkan dubur anda kepada wap air suam yang keluar dari
air suam berkenaan.

Biarkan bahagian dubur anda terdedah pada wap air suam berkenaan selama 10 minit hingga 15minit.

Selain daripada mandian sitz, untuk mengelakkan buasir anda juga boleh melakukan tips dibawah ini:

1) Makan makanan yang tinggi fiber (serat) seperti roti gandum penuh, beras perang, buah-
    buahan dan sayuran. 

2) Elakkan makanan yang pedas dan berempah.

3) Minum air sebanyak mungkin sekurang2nya 8 gelas sehari. 

4) Jangan lengahkan masa untuk ke toilet. Seeloknya jadikan rutin diwaktu pagi.


5) Ambil supplemen utk melegakan sembelit dan melegakan bengkak dan luka buasir.

Ubah gaya hidup kita & cegah simptoms dengan vitamin Shaklee

  • OSTEMATRIX : bantu mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka di bahagian dubur.
  • OMEGA GUARD : Baik untuk sendi dan otot. Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Jadi, omega membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak tersebut.
  • ZINC COMPLEX : Disarankan kepada pesakit buasir yang tahapnya lebih tinggi seperti sakit ketika proses mengeluarkan najis atau najis keluar bersama darah dan membuang air besar dengan rasa yang sangat perit. Zinc complex berupaya menyembuhkan luka di bahagian dalam dubur dengan lebih cepat. 


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 


Berminat dengan produk Shaklee? Untuk keterangan lanjut,  konsultasi percuma dan pakej istimewa utk pelanggan saya, contact saya melalui~

EMAIL: fariana.chew@gmail.com
SMS @ Whatsapp : 012-3064843
Like page sy di facebook: sihat cantik bersama shaklee
Atau follow blog saya =)




No comments:

Post a Comment